Ofte stillede spørgsmål
Her finder du hjælp til Odoo version 10 og 11.
Du kan bruge FAQ til at få besvaret nogle af de oftest stillede spørgsmål. Dog skal du være opmærksom på, at der kan være forskelle mellem version 10 og 11.
Vil du gerne have yderligere hjælp til Odoo, kan du benytte vores SupportKlippekort eller kontakte os.
.jpg)
Aktiver udviklertilstand
For at "aktivere udviklertilstand", skal du trykke på dit login navn i øverste højre hjørne af Odoo og vælge "Om".
I udviklertilstand kan du:
-
Rette, fjerne og indsætte felter på forms og tabeller i Odoo.
Pas på, ved opdatering af din Odoo vil manuelle felter forsvinde. Hvis du hoster hos odoohosting.dk, kan du sagtens rette felter, fordi Odoo Hosting har en teknik, som gemmer rettelser i skærmbilleder. -
Rette standardfiltre i Odoo.
-
Rette sprogfejl i Odoo.
I Odoo Hosting er du med til at gøre sproget bedre, når du retter en sprogfejl. Odoo Hosting validerer dit forslag til ændring, hvorefter alle får glæde af din ændring. -
I Odoo 9 kommer de tekniske menuer frem, når man aktiverer udviklertilstand.
I Odoo 10 kan du aktivere udviklertilstand ved at vælge menuen ''Indstillinger''.
I rollecenter for Indstillinger kan du vælge "Aktivere udviklertilstand" i rubrikken "Share the Love"/''Del kærlighed''.
Kreditnota Odoo 10
Vælg menuen ''Regnskab'' og gå i rollecenteret (som den er i, når man først kommer ind på siden).
Kreditnotaerne er lagt under ''Kundefakturaer''.
I højre side af rubrikken ''Kundefakturaer'' er fanen ''Mere'', under den findes ''Kreditnotaer''.
Opsætning af mail
For at opsætte afsendelse af e-mail skal du gå til menuen: Indstillinger - Generelle indstillinger og trykke på KONFIGURER UDGÅENDE E-MAIL-SERVER
Odoo har oprettet en server med beskrivelsen localhost. Den kan du rette. Her er et eksempel til Google apps for workmail. Men læs om smtp opsætning hos din mailudbyder.
Du kan også rette catchall og bounce mail. Dette skal du gøre under indstillinger - parametre - system parametre. For at finde dette menupunkt, skal du være i udviklertilstand (se indlæg med navnet Udviklertilstand).
Hvis du skal bruge kampagnemodulet i Odoo, til at udsende masse mails, skal du være opmærksom på, at mange smtp udbydere har begrænset antallet af udsendte mails pr. dag. Mange sætter denne begrænsning til omkring 100 mails. Undersøg hvor mange mails, du kan udsende hos din mailudbyder. Vi bruger ofte serversmtp.com eller smtp.dk, når vi opsætter en Odoo, hvor man skal sende mange mails ud. Husk at opsætte spf og DKIM i DNS, så dine mails ikke havner i spam. Se vejledning hos smtp udbyderen.
Odoo sender alle mails ud via den konto, du opsætter. Du kan opsætte en indgående mailserver til samme mailadresse. Derved opnår du, at svarmails fra kunder kommer ind i Odoo. Indgående svarmails kommer i Indbakken og ind under det modul, som den første mail er sendt fra. F.eks. kommer et svar på en udsendt faktura, ind under fakturaen.
Der findes et modul, som gør, at du kan udsende en mail pr. bruger. Modulet hedder: smtp_per_user. Med dette modul kan du sammenbinde en bruger med en bestemt udgående mail konto.
Skift dokumenter i undermenu
Login på siden og gå ind på Hjemmesiden
Tryk ''Edit/Rediger''
Tryk på det element som skal redigeres
Oprettelse af nyt dokument
Marker det element hvor linket skal ligge og upload derefter en fil ved at vælge ''File/image'' i menuen.
Vælg Dokument
Vælg Upload billede uden optimering.
Vælg den fil som skal uploades og tryk åbn.
Dobbeltklik på den fil som skal bruges.
Tryk gem i højre hjørne. Højreklik på billedet og vælg kopier linkadressen, gem linket i et tekstdokument.
Tryk på ''Edit/Rediger''.
Marker filen ved at trykke på det, og tryk Delete på tastaturet.
Dobbeltklik på det link som skal ændres.
Kopier linket ind i boksen URL eller E-mail adresse.
Slet “download=true” og tryk Gem og Gem i højre hjørne.
Årsafslutning
Bogføring af årets resultat
Eksempel: bogføring af årets resultat pr. 31/12-2016
Der laves følgende manuelle bogføring:
Bemærk at konto 999999 er en “mellemregningskonto”, som ligger uden for kontoplanen. Beløbet, som skal posteres, ses på “Årets foreløbige resultat”, når man udskriver en balance frem til 31/12 2016. Efter postering af Årsafslutningen vil “Året foreløbige resultat” vise 0,00. Man skal gentage denne procedure, når der er foretaget efterposteringer i gammelt år.
Udskrivning af balance
Når balancen udskrives fra Odoo skal Fra-dato IKKE angives, hvis man ønsker at medtage balancens primotal i rapporten.